Iquitos en vakantieliefdes - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Luz Peru - WaarBenJij.nu Iquitos en vakantieliefdes - Reisverslag uit Iquitos, Peru van Luz Peru - WaarBenJij.nu

Iquitos en vakantieliefdes

Door: Luz

Blijf op de hoogte en volg Luz

29 November 2016 | Peru, Iquitos


16-11-2016 Gisteren heb ik een gesprek gehad met een groep vrouwen hier. In Iquitos komen vele mannelijke toeristen die een kortstondige of langere relatie aangaan met een meisje hier, meestal nog een jong meisje. Ze beloven ze van alles en de meisjes, die meestal in extreme armoede leven, blijven daarna achter met een buik met benen en van de lover horen ze nimmer meer iets of ze krijgen te horen dat ze intussen in hun eigen land terug zijn en met een andere liefde verder gaan. De meisjes blijven achter met een kind dat ze niet kunnen onderhouden. Het slachtoffer is dus het kind. Mijn mening is dat elke gezonde vent kan inschatten dat zo’n meisje hier niet de mogelijkheid heeft om condooms of de pil te kopen. Die verantwoordelijkheid zal hij dus op zich moeten nemen. Doet hij dat niet dan zijn de consequenties dat hij een kind heeft om , in ieder geval, financieel voor te zorgen. De meesten doen dat niet en dus willen we nu gaan proberen om de vaders in het land van herkomst voor de rechter te krijgen en ze zo voor hun kind te laten zorgen, zodat het kind niet hetzelfde lot ondergaat als de moeder. Gisteren heb ik 2 van deze vrouwen gesproken. ’t Zal zeker niet van de ene op de andere dag lukken maar ik hoop op hulp van deskundigen. In de groep zijn ook vrouwen die hun expertise aanwenden om te helpen. Eerst een “ plan de campagne” maken.

Intussen heb ik contact gehad met Unicef en met Defence voor Children. Voor de kinderen met een Nederlandse vader is de route niet zo moeilijk, maar voor andere Europese landen gelden andere regels. Er is geen eenduidende regel voor welk Europees land dan ook. Opdoeken dus die Europese Unie want kost alleen maar geld; duurbetaalde politici en maandelijkse verhuizingen - mee ophouden. Dit geld kan voor onze ouderen aangewend worden; onze ouderen die nu in armoede leven terwijl zij toch degenen zijn die dit land opgebouwd hebben na de oorlog. Ik snap er echt helemaal niks meer van en dat zal ook wel de bedoeling zijn denk ik.


  • 04 December 2016 - 15:52

    Jeanette:

    Hoi. Ik heb je gevonden en lees met je mee. Goed bezig jij daar! <3 Psssst. Jeanette van de naailes weet je wel? Jaaaa, dat weet je nog wel. Leuke foto die we je gestuurd hebben hè?

  • 08 December 2016 - 18:57

    Marian Saarloos:

    Hoi Loes, ik lees graag met je mee. We hebben elkaar ontmoet bij de maanmeditatie van Nelleke Staal. Ik ben bij haar het meridianenjaar begonnen. We raakten aan de praat over heimwee, na jaren in het buitenland te hebben gewoond. Nu woon je inmiddels daar, ik nog in Den Haag. Mooi wat je vertelt en inmiddels oppakt aldaar voor de vrouwen en hun kinderen. Het ga je goed.Groeten Marian

  • 19 December 2016 - 16:42

    Jeanette:

    Is alles goed Loes?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Luz

Welkom op mijn dagboek. Ik ga naar Iquitos om vrijwilligerswerk te doen voor het plaatselijke Rode Kruis. Dat is heel iets anders dan het Rode Kruis in Nederland. Armoe troef mag ik zeggen na 6 jaar ervaring in Iquitos. Tevens ben ik gevraagd door Peruaanse vrouwen om te helpen om de vaders van babies te zoeken die snel even in een vakantie gemaakt zijn. De kinderen leven nu in extreme armoede en het zou fijn zijn als ook de man zijn verantwoordelijkheid neemt. Ook ga ik bekijken of er een mogelijkheid is om contact te maken met het ziekenhuis hier en een ziekenhuis in Nederland - voorlopig eerst de dermatologen maar wie weet later ook andere artsen. En verder heb ik nog een opdracht gekregen ...... een reis met een missie dus.

Actief sinds 31 Juli 2016
Verslag gelezen: 312
Totaal aantal bezoekers 98602

Voorgaande reizen:

04 November 2016 - 14 Mei 2017

Opnieuw naar Peru

Landen bezocht: